CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, November 25, 2010

Jangan Tipu Sejarah Tarbiah!

Agak pelik apabila sebilangan manusia mengatakan bahawa PMRAM kurang "Tarbiah". Kononnya tarbiah mereka lebih mantop.. Entahlah, apa hujah mereka. Satu perkara yang ingin dikongsi bersama ialah, pentarbiahan terhadap diri manusia terbahagi kepada dua bentuk :

1. Tarbiah Dalaman

Tarbiah dalaman boleh didapati dengan cara berzikir, membaca al Quran, bermunajat, qiamullail dan sebagainya.

2. Tarbiah Luaran

Tarbiah luaran pula boleh didapati dengan cara menjadi AJK Program, menghadiri Muzakarah Berkelompok, bergiat dalam agenda kebangkitan dan gerakan Islam dan sebagainya.

Contoh

1. Contoh yang boleh kita lihat, di dalam Sirah Nabi SAW, Baginda SAW mentarbiah Para Sahabat dengan kedua-dua elemen ini, iaitu dalaman dan luaran. Kita akan lihat para Sahabat RA bersungguh-sungguh dalam berqiamullail, bermunajat kepada Allah, berpuasa dan sebagainya. Ia adalah Tarbiah Dalaman yang diserapkan oleh Baginda SAW kepada Para Sahabat RA.e

Manakala Tarbiah Luaran pula, Nabi SAW mengajar dan mendidik Para Sahabat ke medan Perang, berhijrah, mendirikan Daulah Islamiah, berdakwah dan sebagainya. Maka Tarbiah Luaran juga bukanlah perkara yang diabaikan oleh Baginda SAW.

0 comments: